Docrates Ab har fusionerat med Mehiläinen
Företagsförvärvet mellan Mehiläinen och Docrates Cancersjukhus slutfördes i september 2024, och Docrates Ab har fusionerat med Mehiläinen Ab den 1.3.2025.
Läs merMån-fre kl. 9–16 (lokal tid)
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbtjänsten docrates.mehilainen.fi/sv/.
Vårt mål är att erbjuda digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. I detta tillgänglighetsutlåtande förklarar vi vilka slags brister det finns i tjänstens tillgänglighet och hur du kan ge oss respons och förslag på hur vi kan förbättra webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades 10.3.2025.
Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på en bedömning av utvecklarna av Docrates och en extern expertorganisation.
Tjänsten uppfyller tillgänglighetskriterierna till stor del.
Bristerna i tillgängligheten är grupperade i följande kategorier:
Bilder saknar alt-attribut
Det finns bilder i tjänsten som saknar alt-attribut. (1.1.1)
Sökresultaten överförs inte direkt till hjälpmedlen
Sökresultaten överförs direkt visuellt, men inte programmässigt. (1.3.1)
Enskilda tabeller har inte implementerats korrekt programmässigt
Tjänsten innehåller tabeller som inte har implementerats programmässigt med hjälp av en tabellstruktur. (1.3.1)
Etiketter är inte programmatiskt kopplade till inmatningselementen
Inmatningsetiketterna är inte programmatiskt kopplade till elementen. (1.3.1)
Valda kategorier är inte programmässigt markerade
Valda kategorier för filtrering av aktuellt innehåll är inte programmässigt markerade. (1.3.1)
Brister i rubrikerna
Alla texter som fungerar som rubriker är inte programmässigt markerade som rubriker. På vissa ställen följer rubrikerna inte den korrekta rubrikhierarkin. (1.3.1)
Listor känns inte igen av alla tekniker
MacOS VoiceOver-skärmläsaren känner inte igen listor i Safari-webbläsaren. (1.3.1)
Brister i läsordningen på vissa ställen
Det finns ställen i tjänsten där det finns brister i läsordningen. (1.3.1)
Brister i beskrivningen av syftet med inmatningsfälten
Inmatningsfälten har inte identifierats med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)
Brister i textens kontrast
Det finns ställen i tjänsten där kontrasten mellan textinnehållet och bakgrunden inte är tillräcklig. (1.4.3)
Brister i innehållets responsivitet
En del av innehållet kräver tvåvägsskrollning när skärmens bredd minskas till 320 CSS-pixlar. (1.4.10)
Brister vid användning av tangentbord och hjälpmedel för vissa element
Vissa element kan inte hanteras smidigt enbart med tangentbordet eller med hjälpmedel med alla tekniker. (2.1.1)
Brister i sidrubrik
En sidrubrik är på engelska på den finska sidan. (2.4.2)
Brister i fokusordningen
På vissa ställen är fokusordningen inte logisk. (2.4.3)
Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren
På webbplatsen finns länkar vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)
Rubriken är inte beskrivande
Sidan har en rubrik som inte tydligt beskriver innehållet. (2.4.6)
Alla element får inte synligt fokus
Det finns element i tjänsten som inte får synligt tangentbordsfokus (2.4.7)
Språket är inte programmässigt korrekt markerat
Tjänsten innehåller ställen där språket inte är programmässigt markerat med rätt språkattribut. (3.1.2)
Vissa inmatningsfält saknar etiketter
Tjänsten har inmatningsfält som saknar etiketter. (3.3.2)
Brister i anvisningarnas placering
Anvisningarna för formulären finns ställvis på bristfälliga ställen. (3.3.2)
Felbeskrivningen är inte tydlig
Felmeddelandet om att e-postmeddelandet är felaktigt är inte tydligt. (3.3.3)
Tillgängligt namn saknas för enskilda element
Det finns element i tjänsten som saknar ett tillgängligt namn. (4.1.2)
Brister i implementeringen av telefonnummerfältet
Vid val av telefonnummer saknar elementet en beskrivande roll. Innehåll på främmande språk är inte markerat med rätt språkattribut. (4.1.2), (3.1.2)
Alla element har inte beskrivande roller
Det finns element i tjänsten som saknar beskrivande roller. (4.1.2)
Bristande statusmeddelanden
Det finns element i tjänsten som inte förmedlar status korrekt. (4.1.2)
Tjänsten kan innehålla innehåll från tredje part som inte uppfyller alla tillgänglighetskrav.
Du kan ge oss respons på tillgängligheten med responsblanketten på webbplatsen mehilainen.fi. Berätta i din respons vilken sida det handlar om och beskriv problemet så noggrant som möjligt.
Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Traficom. På Traficoms webbplats finns detaljerade anvisningar om hur man gör en anmälan och hur ärendet behandlas.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
saavutettavuus@traficom.fi
telefonnummer växel 029 534 5000
Företagsförvärvet mellan Mehiläinen och Docrates Cancersjukhus slutfördes i september 2024, och Docrates Ab har fusionerat med Mehiläinen Ab den 1.3.2025.
Läs merVi uppdaterar vårt sjukhus informationssystem, vilket kan tillfälligt orsaka förseningar i servicen. Vi beklagar eventuella besvär detta medför.
Docrates Cancersjukhus öppnar sin första klinik i Sverige. Den nya kliniken i Stockholm kommer att erbjuda patienter i Sverige individanpassad...
Vill du vara med och forma framtidens cancervård i en nystartad verksamhet? Hos oss på Docrates får du en unik...
Kontakta oss! Vi hjälper dig gärna.
Mån-fre kl. 9-16 (lokal tid)