Skip to content

Detta är tillgänglighetsutlåtandet för Docrates webbtjänst

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbtjänsten docrates.mehilainen.fi/sv/.

Vårt mål är att erbjuda digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. I detta tillgänglighetsutlåtande förklarar vi vilka slags brister det finns i tjänstens tillgänglighet och hur du kan ge oss respons och förslag på hur vi kan förbättra webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades 10.3.2025.

Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på en bedömning av utvecklarna av Docrates och en extern expertorganisation.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller tillgänglighetskriterierna till stor del.

Icke-tillgängligt innehåll

Bristerna i tillgängligheten är grupperade i följande kategorier:

  • möjlig att uppfatta
  • hanterbar
  • begriplig
  • robust
  • andra tillgänglighetsbrister

Möjlig att uppfatta

Bilder saknar alt-attribut

Det finns bilder i tjänsten som saknar alt-attribut. (1.1.1)

Sökresultaten överförs inte direkt till hjälpmedlen

Sökresultaten överförs direkt visuellt, men inte programmässigt. (1.3.1)

Enskilda tabeller har inte implementerats korrekt programmässigt

Tjänsten innehåller tabeller som inte har implementerats programmässigt med hjälp av en tabellstruktur. (1.3.1)

Etiketter är inte programmatiskt kopplade till inmatningselementen

Inmatningsetiketterna är inte programmatiskt kopplade till elementen. (1.3.1)

Valda kategorier är inte programmässigt markerade

Valda kategorier för filtrering av aktuellt innehåll är inte programmässigt markerade. (1.3.1)

Brister i rubrikerna

Alla texter som fungerar som rubriker är inte programmässigt markerade som rubriker.  På vissa ställen följer rubrikerna inte den korrekta rubrikhierarkin. (1.3.1)

Listor känns inte igen av alla tekniker

MacOS VoiceOver-skärmläsaren känner inte igen listor i Safari-webbläsaren. (1.3.1)

Brister i läsordningen på vissa ställen

Det finns ställen i tjänsten där det finns brister i läsordningen. (1.3.1)

Brister i beskrivningen av syftet med inmatningsfälten

Inmatningsfälten har inte identifierats med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)

Brister i textens kontrast

Det finns ställen i tjänsten där kontrasten mellan textinnehållet och bakgrunden inte är tillräcklig. (1.4.3)

Brister i innehållets responsivitet

En del av innehållet kräver tvåvägsskrollning när skärmens bredd minskas till 320 CSS-pixlar. (1.4.10)

Hanterbar

Brister vid användning av tangentbord och hjälpmedel för vissa element

Vissa element kan inte hanteras smidigt enbart med tangentbordet eller med hjälpmedel med alla tekniker. (2.1.1)

Brister i sidrubrik

En sidrubrik är på engelska på den finska sidan. (2.4.2)

Brister i fokusordningen

På vissa ställen är fokusordningen inte logisk. (2.4.3)

Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren

På webbplatsen finns länkar vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)

Rubriken är inte beskrivande

Sidan har en rubrik som inte tydligt beskriver innehållet. (2.4.6)

Alla element får inte synligt fokus

Det finns element i tjänsten som inte får synligt tangentbordsfokus (2.4.7)

Begriplig

Språket är inte programmässigt korrekt markerat

Tjänsten innehåller ställen där språket inte är programmässigt markerat med rätt språkattribut. (3.1.2)

Vissa inmatningsfält saknar etiketter

Tjänsten har inmatningsfält som saknar etiketter. (3.3.2)

Brister i anvisningarnas placering

Anvisningarna för formulären finns ställvis på bristfälliga ställen. (3.3.2)

Felbeskrivningen är inte tydlig

Felmeddelandet om att e-postmeddelandet är felaktigt är inte tydligt. (3.3.3)

Robust

Tillgängligt namn saknas för enskilda element

Det finns element i tjänsten som saknar ett tillgängligt namn. (4.1.2)

Brister i implementeringen av telefonnummerfältet

Vid val av telefonnummer saknar elementet en beskrivande roll. Innehåll på främmande språk är inte markerat med rätt språkattribut. (4.1.2), (3.1.2)

Alla element har inte beskrivande roller

Det finns element i tjänsten som saknar beskrivande roller. (4.1.2)

Bristande statusmeddelanden

Det finns element i tjänsten som inte förmedlar status korrekt. (4.1.2)

Andra tillgänglighetsbrister

Tjänsten kan innehålla innehåll från tredje part som inte uppfyller alla tillgänglighetskrav.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst?

Du kan ge oss respons på tillgängligheten med responsblanketten på webbplatsen mehilainen.fi. Berätta i din respons vilken sida det handlar om och beskriv problemet så noggrant som möjligt.

Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Traficom. På Traficoms webbplats finns detaljerade anvisningar om hur man gör en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
saavutettavuus@traficom.fi
telefonnummer växel 029 534 5000

Läs mer

Docrates Ab har fusionerat med Mehiläinen

Företagsförvärvet mellan Mehiläinen och Docrates Cancersjukhus slutfördes i september 2024, och Docrates Ab har fusionerat med Mehiläinen Ab den 1.3.2025.

Läs mer

Vi beklagar förseningar i servicen

Vi uppdaterar vårt sjukhus informationssystem, vilket kan tillfälligt orsaka förseningar i servicen. Vi beklagar eventuella besvär detta medför.

Docrates Cancersjukhus öppnar i Stockholm: Patienter i Sverige får tillgång till individanpassad och snabb vård

Docrates Cancersjukhus öppnar sin första klinik i Sverige. Den nya kliniken i Stockholm kommer att erbjuda patienter i Sverige individanpassad...

Onkologisjuksköterska till Docrates Cancersjukhus i Stockholm

Vill du vara med och forma framtidens cancervård i en nystartad verksamhet? Hos oss på Docrates får du en unik...

Varför ska du komma till Docrates?

  • Ingen väntetid: Du får tid till cancerläkare inom några dagar och din behandling kan börja inom ett par veckor
  • Eget vårdteam: Du får en och samma läkare och sköterska som tar hand om dig under hela vårdtiden
  • Högklassig cancervård: Vi använder den senaste tekniken och har erfaren och kunnig svensktalande vårdpersonal
  • Second opinion: Du får en medicinsk bedöming av din vårdplan av våra cancerspecialister
+358 10 773 2020

Kontakta oss! Vi hjälper dig gärna.

Mån-fre kl. 9-16 (lokal tid)